loading...
کربن اکتیو یا کربن فعال و کاربرد آن
مهندس کربن فعال بازدید : 46 شنبه 20 دی 1399 نظرات (0)

تصفیه آب

 

 

به مجموعه عملياتي كه به منظور آماده كردن آب براي مصارف مورد نظر اجرا ميگردد، «تصفيه آب» و مجموعه تأسيسات و تجهيزاتي كه عمليات تصفيه آب را در بر ميگيرد «تصفيه‌ خانه» گفته ميشود.آب آشاميدني استاندارد به طور كلي آبي است كه بي رنگ، بي بو و با طعم مطبوع و گوارا كه مصرف آن حتي در دراز مدت هم به لحاظ عاري بودن از مواد مضر، ضرري براي سلامتي مصرف كننده نداشته و خسارتي به تجهيزات انتقال، توزيع و مصرف وارد نياورد.عملياتي كه در تصفيه‌ خانه آب آشاميدني در رابطه با تصحيح كيفيت آب اجرا ميشود بستگي به كيفيت آب منابعي دارد كه براي تأمين آب آشاميدني در نظر گرفته ميشود و طرح تأسيسات تصفيه‌ خانه نيز با در نظر گرفتن اينكه آب تصفيه شده براي چه مصرفي در نظر گرفته خواهد شد پيش‌ بيني ميشود.

 

 

 

فرايند تصفيه آب

فرآيند هايي كه براي تصفيه آب آشاميدني مورد استفاده قرار مي‌گيرند بستگي به كيفيت منبع آب انتخاب شده دارند، بيشتر آب هاي زيرزميني صاف و عاري از عوامل بيماري زا و همچنين فاقد مقادير قابل توجهي از مواد آلي هستند اين قبيل آب ها را مي‌توان با استفاده از حداقل مقدار كلر براي جلوگيري از آلودگي شبكه‌ هاي توزيع در سيستم هاي آب آشاميدنياستفاده كرد.آب هاي سطحي غالبا داراي تنوع بيشتري از آلاينده‌ها نسبت به آب هاي زيرزميني هستند و به همين دليل فرآيند هاي تصفيه ممكن است براي اين قبيل آب ها پيچيده‌ تر باشد. بيشتر آب هاي سطحي داراي كدورتي بيش از مقدار تعيين شده توسط استاندارد هاي آب آشاميدني مي‌باشد.

 

 

 

۱. انتخاب فرآيند هاي تصفيه بر پايه كيفيت آب خام


الف) آشغالگيري

در آبگيري از آب هاي سطحي شاخ و برگ و الياف و با مواد ديگر شناور به وسيله شبكه‌ هاي آشغالگير از آب جدا مي‌شوند. اين شبكه‌ها مواد شناوري را كه همراه آب است، در خود نگه مي‌دارد و مانع ورود آنها به تصفيه‌ خانه مي‌شوند. آشغالگير ممكن است قبل از ورود آب يا در محل ورودي آب به تصفيه‌ خانه نصب شده باشد كه در هر حال مي‌بايست روزانه حداقل يكبار تميز گردد.جنس شبكه‌ هاي آشغالگير معمولا از موادي است كه در آب به راحتي زنگ نزده و در مقابل فشار آب به حد كافي مقاوم مي‌باشد. حركت آشغالگيرها يا دستي بوده و يا به كمك موتور هاي الكتريكي انجام مي‌شود.

 

 

 

ب) پيش ته‌ نشيني

در مواقعي ‌كه مواد معلق در آب از ۱۰۰۰ ميلي‌ گرم در ليتر بيشتر شوند، براي كاهش كدورت در زلال‌ ساز ها از واحد پيش‌ ته‌ نشيني استفاده ميكنند. به عبارت ديگر زلال‌ ساز ها براي زلال‌ سازي آب خام با كدورت مشخصي طراحي شده اند. چنانچه كدورت آب خام به بيش از حد طراحي سيستم‌ هاي زلال‌ ساز برسد، نياز به پيش‌ ته‌ نشيني است كه اين پيش‌ ته‌ نشيني مي‌تواند به‌ صورت ساده‌ فيزيكي و يا با كمك مواد شيميايي و فرآيند هاي زلال‌ سازي باشد.

 


ج) كلرزني آب خام (كلرزني اوليه)


۲. انتخاب فرآيند هاي تصفيه بر پايه كيفيت آب


ناخالصي‌ هاي آب را به دو دسته عمده تقسيم ميكنند:


الف) ناخالصي‌ هاي معلق:


اين ناخالصي‌ ها شامل موارد زير است:


_ ذرات معلق زنده بيماري زا مانند عوامل حصبه، وبا و تخم انگل‌ ها

_ ذرات معلق زنده غير بيمار‌ي زا مانند برخي جلبك‌ ها و تك‌ سلولي‌ ها

_ ذرات معلق غير زنده مانند ذرات رسي و كلوئيدها

_ براي زدايش و كاهش ناخالصي‌ هاي ذكرشده، تصفيه متعارف شامل فرآيند هاي اختلاط سريع، انعقاد، ذره‌ سازي، ته‌ نشيني، فيلتراسيون و گندزدايي به ‌كار مي‌رود.

 


ب) ناخالصي‌ هاي محلول:

اين ناخالصي‌ ها به‌طور يكنواخت در آب پراكنده بوده و ممكن است به ‌صورت اتم، مولكول و يا يون باشند كه به اشكال زير وجود دارند:


_آنيون‌ هاي عمومي مانند كربنات‌ ها، سولفات‌ ها، كلرورها و نيترات‌ ها كه روش حذف يا كاهش آنها تصفيه متعارف، تبادل يوني، فرآيندهاي غشايي، تصفيه شيميايي و… مي‌باشد.

_كاتيون‌ هاي عمومي مانند كلسيم، منيزيم، آهن، سديم، منگنز و … كه روش‌ هاي كاهش و يا زدايش آنها از آب، نيازمند روش‌ هاي تصفيه متعارف، تبادل يوني، فرآيندهاي غشايي، هوادهي و … مي‌باشد.

_گازها مانند دي‌ اكسيد كربن، سولفيد هيدروژن و متان كه هوادهي و يا تصفيه شيميايي براي كاهش اين آلاينده‌ ها به ‌كار مي‌رود.

_عناصر سمي، تركيبات مصنوعي، مواد آلي و فلزات سنگين مانند آرسنيك، سرب و جيوه كه با فرآيندهاي تصفيه متعارف، تبادل يوني، فرآيندهاي غشايي و جذب سطحي ميتوان اقدام به كاهش آنها كرد.

_عناصر راديواكتيو كه فرآيندهاي تصفيه متعارف، تبادل يوني، فرآيندهاي غشايي و جذب سطحي براي كاهش آنها به كار مي‌رود.


۳. فرآيند هاي مختلف يك تصفيه‌ خانه


_ آبگيري در ايستگاه پمپاژ آبگير

_ تقسيم جريان آب در حوضچه‌ شيرآلات ورودي (Inlet chamber)

_ اندازه‌ گيري دبي آب ورودي به تصفيه‌ خانه

_ هوادهي

_ آهك زني (تنظيم pH آب و حذف سختي)

_ اختلاط سريع (Flush mixing)

_ زلال‌ سازي يا كلاريفاير (Clarifier)

_ انعقاد (Coagulation)

_ لخته‌ سازي (Flocculation)

_ ته‌ نشيني (Sedimentation)

_ صاف‌ سازي آب جهت جداسازي آخرين ذرات مواد معلق ته‌نشين شده (Filteration)

_ سالم‌ سازي آب (كلرزني نهايي) (Post chlorination)

_ بازيافت آب شستشوي صافي‌ها جهت كاهش تلفات آب (Recovery)

_ تغليظ و آبگيري لجن (Sludge thickening & dewatering)

_ واحد كلر زني


كلرزني در دو مرحله صورت مي‌گيرد:


_ كلرزني اوليه (مقدماتي): هدف از كلرزنياوليه، سالم‌ سازي آب ورودي به تأسيسات به منظور اكسيداسيون و حذف نسبي آلاينده‌ هاي آلي مواد بو و طعم نامطلوب، حذف نسبي آلاينده‌ هاي معدني مولد رنگ مانند: آهن، منگنز، فلزات سنگين و ته‌ نشيني آنها در مرحله زلال‌ سازي و جلوگيري از رشد بعدي ميكروارگانيسم‌ ها و گياهان آبي در تأسيسات تصفيه‌ خانه است.كلرزني آب خام بايد در حدي انجام شود كه در آب خروجي از فيلترها مقدار كلر آزاد باقيمانده در حدود ۳/۰- ۲/۰ ميلي‌گرم در ليتر در زير صافي‌ ها باشد.


_ كلرزني ثانويه (نهايي): اين مرحله با هدف گندزدايي آب و ايجاد كلر باقيمانده در آب تصفيه شده مي‌پذيرد. بايد در حدي باشد كه مقدار كلر آزاد باقيمانده خروجي تصفيه‌ خانه طبق دستورالعمل معاونت نظارت بر بهره‌ برداري و تأييد مديريت امور نگهداري و بهره‌ برداري تصفيه‌ خانه‌ ها، باشد.


سيستم‌ هاي كلرزني


سيستم كلرزني مايع: براي اين سيستم مي‌توان دو حالت در نظر گرفت:


حالت اول: به آب، مايع كلردار تزريق مي‌شود. هيپوكلريت سديم (NaClO) و هيپوكلريت كلسيم از نوع كلر مايع هستند. براي تزريق اين مواد به آب از هيپوكلريناتورها استفاده مي‌شود. اين دستگاه عموماً يك دوزينگ پمپ است (پمپ ديافراگمي يا پيستوني).


حالت دوم: گاز كلر تحت فشار بالا و دماي پايين به مايع تبديل شده و در كپسول‌ هاي مخصوص نگهداري مي‌شود و با كمك تبخيركننده‌ ها به گاز تبديل شده و براي تزريق به آب استفاده مي‌گردد. استفاده از اين حالت هنگام نياز شديد و بسيار زياد تصفيه‌ خانه، نسبت به سيستم‌هاي ديگر ارجحيت دارد.


 

سيستم كلرزني گازي: با استفاده از فاز گازي كپسول‌ ها با كمك كلريناتورها، گاز كلر (بوسيله انژكتور) با آب مخلوط شده و به آن تزريق مي‌گردد. يك سيستم كلرزني ساده به صورت گازي عموماً از سه جزء كلريناتور، انژكتور و كپسول‌ هاي (سيلندرهاي) كلرزني تشكيل مي‌گردد.استفاده از تبخيركننده – به دليل هزينه‌ هاي بالاي آن – عموماً در شرايطي كه مقدار كلر مصرفي زياد باشد (مثل تصفيه‌ خانه‌ هاي بزرگ) استفاده مي‌گردد كه جزء سيستم هاي مايع محسوب مي‌گردند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 145
  • بازدید سال : 655
  • بازدید کلی : 2,036