loading...
کربن اکتیو یا کربن فعال و کاربرد آن
مهندس کربن فعال بازدید : 44 سه شنبه 16 دی 1399 نظرات (0)

پمپ آب 

 

"پمپ آب" دستگاهی مکانیکی است که وظیفه انتقال، افزایش و تقویت فشار آب را دارد". پمپ های آب به طور معمول دارای کاربردهای مسکونی (ساختمانی)، باغبانی، کشاورزی، صنعنی و حتی در آتش نشانی برای مقابله با حریق هستند. همین کاربردهای گوناگون باعث شده است بتوان از انواع پمپ آب استفاده کرد. هر نوع از آنها دارای ویژگی های منحصر به خود هستند و در برگیرنده همه نیازهای افراد در موقعیت های مختلف اند.

 

چرا به پمپ آب نیاز داریم؟


پمپ ها که به عنوان ابزارهای باغبانی نیز شناخته می شوند، به دنیای ما شکلی جدید را هدیه کردند. اگر پمپ ها نبودند، باید آب باران را جمع آوری می کردیم و برای پیدا کردن آب به نزدیک ترین چشمه ها، دریاچه ها، برکه ها یا رودخانه ها سفر می کردیم. پمپ ها باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و راحتی در کارها شدند، همچنین آسیب های ناشی از سیل را کاهش دادند.به موجب این، استفاده از پمپ آب اغلب در کشاورزی، فعالیت های عمرانی و بسیاری از بخش های دیگر ضروری است، همچنین آنها عمدتا در مصارف خانگی (آب آشامیدنی) نیز به کار گرفته می شوند.

 

کاربردهای پمپ آب

 

 

_تخلیه و پر کردن استخر و حوضچه آب

_زهکشی آب های زیر زمینی

_زهکشی آب های سطحی

_آبیاری مزارع، زمین ها حاصل خیز و چمن زارها

_مصارف باغبانی

_اهداف مرتبط با آتش نشانی

_در صنایع و کارخانه ها

_پمپ های مخصوص آکواریوم و ..

انواع پمپ آب

پمپ های انتقالی

مناسب برای تخلیه استخر های کوچک، حمام های آب گرم یا حوضچه های باغی هستند. علاوه بر این، آنها را می توان برای تخلیه مناطق کم آب و آبیاری چمن زارها نیز استفاده کرد. این نوع پمپ ها برای پمپاژ آب تمیز ساخته می شود و باید عاری از هر گونه نخاله و گِل باشند. با این حال، آنها می توانند در عبور مواد جامد کوچک مقاومت کنند. این نوع معمولا به موتور پمپ نیز مشهور است که با سوخت دیزلی (بنزینی، گازوییلی) کار می کند.

 

 

 

پمپ های Trash

می توانند ذرات جامد (خورده سنگ ها) بزرگتر و کمتر از یک اینچ تا 2 اینچ عبور دهند و عمدتا برای استفاده تجاری و کشاورزی بسیار مناسب هستند. این پمپ ها عمدتا برای آبیاری مزارع، زهکشی مناطق کوچک سیلابی مانند: آب های زیرزمینی یا در فعالیت های مرتبط عمرانی به کار گرفته می شوند. این نوع نیز جزء انواع موتور پمپ ها است که با سوخت دیزلی (بنزینی، گازوییلی) کار می کند.

 

پمپ های آب خانگی


  • پمپ های احیا کننده
  • پمپ های سانتریفیوژ (گریز از مرکز)
  • پمپ های شناور
  • پمپ های کمپرسور چاه حفاری شده
  • پمپ های آب فشار قوی (بوستر تقویت کننده فشار)
  • پمپ های آب چاه سطحی (کم عمق)
پمپ های آب کشاورزی
  • پمپ های Monoblock سانتریفیوژ (گریز از مرکز)
  • پمپ های شناور
پمپ آب مناسب را چگونه انتخاب کنیم؟

در هنگام خرید پمپ آب باید 3 مورد کلیدی را در نظر گرفت. تمام پمپ های آب با ظرفیت تخلیه GPM (گالن در دقیقه)، مکش (Suction) و نیروی بالابری (Lift) معرفی می شوند.

 

ظرفیت تخلیه GPM: این مورد، قدرت اصلی پمپ است و با نرخ سرعت جریان آب از منبع به نقطه تخلیه اندازه گیری می شود.

 

 

مکش: این مورد فاصله عمودی از منبع آب به پمپ است. مقدار مکش به ویژه برای تخلیه آب زیرزمینی یا حوضچه ای عمیق مهم است.

نیروی بالابری: بالابری حداکثر ارتفاع از منبع آب تا مقصد یا نقطه زهکشی را گویند. نیروی بالابری به معنای قدرت حرکت آب در فاصله ای مشخص از منبع تا نقطه تخلیه است. به عنوان مثال، پمپ هایی که دارای ظرفیت تخلیه کمی هستند، برای استفاده های گاه به گاه خانگی بسار مناسبند. از سوی دیگر، برای مصارف کشاورزی که نیاز به آب رسانی روزانه است، جریان سریع تر زمان عملیات را کاهش می دهد.

 

اهمیت استفاده از پمپ آب


پمپ آب کشاورزی یکی از مهم ترین اختراعاتی بوده که به دست بشر تا به حال انجام شده است. بعد از اختراع این دستگاه، کشاورزی رونق بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرد و این افزایش کشاورزی تا به امروز همچنان ادامه دارد. در حقیقت اختراع این وسیله سبب شد که کشاورزان و باغداران بتوانند از سوددهی بیشتر زمین ها و باغ های خود لذت ببرند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت وسیله های جدید و کارآمدی مثل پمپ آّب کشاورزی میزان غذای مردم نیز افزایش پیدا کرد. با افزایش میزان غذای مردم، کشورهای مختلف علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم خود، آن را به کشور های دیگر نیز صادر کردند و از سود آن برای آبادی کشور خود استفاده کردند. استفاده از این وسیله سبب می شود که افراد با صرفه جویی در زمان و هزینه های خود بتوانند بازدهی بیشتری را در زمین های خود تجربه نمایند.

 

 

 

مهندس کربن فعال بازدید : 61 دوشنبه 15 دی 1399 نظرات (0)

دوزینگ پمپ


 

دوزینگ پمپ یا مترینگ پمپ یا به عبارتی دیگر پمپ اندازه گیر ، پمپ‌هایی میباشند که مقدار دوز مشخصی از یک سیال را پمپاژ (تزریق) می‌کنند.


به طبع در سیستم‌های دوزینگ پمپ مقدار دبی و فشار از جمله پارامترهای بسیار با اهمیت هستند؛ و به همین مناسبت همه دوزینگ پمپهای ساخته شده دارای دبی قابل تنظیم می‌باشند.


 

انواع دوزینگ پمپ

 

 

 

 

انواع دوزینگ پمپ

 

دوزینگ پمپ‌ها از مهم ترین پمپ‌ هایی هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند،پمپاژ در این پمپ ها به صورت دستی و اتوماتیک انجام میگیرد که با توجه به مقدار فشار سیستم قابل تنظیم می باشد. با توجه به نوع کاربرد، فشار و دامنه دبی مورد نیاز در انواع دوزینگ پمپ سلونوئیدی، دوزینگ پمپ موتوردار دیافراگمی،دوزینگ پمپ پیستونی، دوزینگ پمپپریستالتیک ، طبق استاندارد API ۶۷۵ ساخته می شوند.


 

پمپ پیستونی(Piston Pump)


پمپ پیستونی یا پمپ پلانجری از دسته پمپ های فشار قوی حساب میشوند. مکانیسم آن به این صورت است که با رفت و برگشت پیستون داخل سیلندر عمل پمپاژ سیال انجام می شود این پمپ ها به سبب فشار بالایی که دارند در کارواش ها ودیگر صنایع کاربرد زیادی دارند.پمپ های پیستونی دارای فشاربالا و دبی پایین هستند .جنس عمده ی این نوع پمپ ها برنج می باشد ودر بعضی موارد از آلومنیوم نیز ساخته می شوند.


 

پمپ دیافراگمی(diaphragm pump)

 

پمپ دیافراگمی یا الکتروپمپ ها از دسته پمپ های جابجایی مثبت به حساب می آیند. در این پمپ ها برای جابجایی سیالات از عمل رفت و برگشتی دیافراگم که از جنس لاستیک ویا ترموپلاستیک است استفاده می شود.از پرکاربرد ترین نوع پمپ های دیافراگمی می توان به پمپ دیافراگمی بادی اشاره کرد که به AODD یا AOD معروف هستند.این پمپ ها معمولا به صورت دستی،برقی و پنوماتیکی راه اندازی می شوند.


 



پمپ پریستالتیک


پمپ پریستالتیک یا پمپ شلنگی نیز از دسته پمپ های با جابجایی مثبت می باشند پمپ پریستالتیک از یک لوله با قابلیت انعطاف پذیری بالا تشکیل شده که اساس کار این پمپ مبنی بر فشردن ورها شدن یک شیلنگ می باشد . انتقال  سیال بدین وسیله وبا استفاده از فشردن یک حلقه از شیلنگ توسط دوچرخ دنده شکل می گیرد پمپ های پریستالتیک به سه دسته شیلنگی، خارج از مرکز۳۶۰ درجه و تیوپی تقسیم می شوند.


 

پمپ سلونوئیدی(Solenoid pump)

 

دوزینگ پمپ سلنوئیدی دارای مگنت می باشد. این نوع پمپ ها به علت هوش بالا و حجم دوز تزریقی کمتر مواد، نسبت به پمپ دوزینگ از نوع موتوری، در الویت قرار می گیرند. سولنوئیدها قادر هستند که با استفاده از مگنت یک میدان مغناطیسی کنترل شده ایجاد کنند و شفت موجود در پمپ را برای پمپاژ به حرکت در بیاورند.


پمپ موتوری

از این سری پمپ برای ظرفیت های بالاتر دبی و یا فشار استفاده می شود. دوزینگ پمپ موتوری نسبت به مگنت، صدای کمتر و جریان یکنواخت تری را دارد و در برتری قرار دارد. دوزینگ پمپ موتوری بدین صورت است که نیروی مورد نیاز جهت پمپاژ توسط یک الکتروموتور به قسمت جعبه دنده منتقل می شود و سپس توسط یک شفت متصل به دیافراگم با پیستون عمل رفت و برگشت انجام میدهد و بدین گونه عملیات دوزینگ انجام میگیرد 


 

 

مهندس کربن فعال بازدید : 34 سه شنبه 09 دی 1399 نظرات (0)

رزین 

 

رزین ترکیبی طبیعی یا مصنوعی است که بسیار چسبناک است و تحت شرایطی سخت می شود. معمولاً در الکل قابل حل است اما در آب حل نمی شود. این ترکیب به طرق گوناگون طبقه بندی می شود که بستگی به ترکیب شیمیایی و مورد مصرف آن دارد. همچنین کاربردهای زیادی در هنر، تولید پلیمر و غیره دارد.

 

انواع رزین عبارتند از:


  • رزین‌ پلی‌استر
  • رزین اپوکسی
  • رزین‌ وینیل‌استر
  •  رزین فنولیک
  • سایر رزین‌ها

رزین‌ پلی‌استر

رزین‌های پلی استر غیر اشباع بطور گسترده در سراسر دنیامورد استفاده قرار میگیرند. زنجیر اصلی پلیمری این رزین دارای اتصالات استری می‌باشد که از واکنش تراکمی یک ترکیب الکلی چند عاملی و یک اسید چند عاملی مانند گلیکول و اسید فوماریک تهیه می‌شود. بنابراین با طراحی فرمول و کنترل اسیدهای اشباع و غیر اشباع، کاتالیستها، دما و زمان واکنش، مجموعه کاملی از رزین‌ها را می‌توان تولید نمود که برای کاربردهای مختلف مناسب باشند.
 
 
رزین اپوکسی
 
 
رزین‌های اپوکسی به عنوان رزین‌های اپوکسید نیز شناخته می‌شوند. ویژگی شناسه این رزین‌ها دارا بودن بیش از یک گروه epoxy در ساختار مولکولی است. این گروه ممکن است در بدنه زنجیر باشد ولی معمولاَ در انتها قرار دارد.
 
 
رزین‌ وینیل‌ استر
 
وینیل استرها محصول واکنش رزین‌های اپوکسی با اسیدهای غیر اشباع اتیلنی می‌باشند.بجز حالات خاص، معمولا رزین‌های وینیل استر دارای انتهای غیر اشباع می‌باشند. این انتها میتواند واکنش شبکه ای شدن را انجام دهد و نیز میتواند پلیمریزاسیون زنجیرهای وینیل استر را انجام دهد و یا اینکه به همراه استایرن کوپلیمر شود.

 
رزین فنولیک
 
رزین‌های فنولیک از واکنش تراکمی فنلها و فرم آلدهید تهیه می‌شوند. مکانیزم واکنش بین فنل و فرم آلدهید هنوز بطور کامل شناخته شده نیست. با این وجود این مشخص است که واکنش شروع توسط فعال شدن حلقه بنزنی با گروههای هیدروکسیل مانند متیلول صورت می‌گیرد.
 
برخی از انواع رزین‌های فنولیک عبارتند از:

– گرید کاربرد عمومی(پر شده با خرده چوب)
– گرید Non Bleeding رزول مایع، پر شده با شیشه
– گرید مقاوم دربرابر دما(پر شده با میکا و مواد معدنی)
– گرید مقاوم در ضربه(پر شده با سلولز،لاستیک،شیشه و الیاف)
– گریدویژه یا الکتریکی(پر شده با میکا و شیشه) رزین‌های قالبگیری فنولیک از نوالاک ساخته می‌شوند اگر چه رزول نیز در برخی موارد بکار می‌رود.
 

خواص رزین‌های قالبگیری فنولیک عبارتند از:

_سهولت قالبگیری
– پایداری ابعادی بسیار خوب و دقیق
– مقاومت در برابر خزش
– مقاومت بالا در برابر تغییر شکل
– مقاومت حرارتی خوب
– مقاومت الکتریکی خوب
– مقاومت شیمیایی خوب
– مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی خوب
– جذب آب پایین
– کیفیت مناسب در ماشینکاری



 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 144
  • بازدید سال : 654
  • بازدید کلی : 2,035